Barn med hund skrämmer mig

"Många som köper en familjehund och hunden blir barnens bästa kompis.

Hunden lyder barnen perfekt när dem går med mamma eller pappa ut med den.
Till sist låter föräldrarna barnen gå ut med hunden själva."

 


Nästan var gång jag är ute med Minah ser jag små barn som är ute med hunden och inga föräldrar så långt ögat kan nå.

 

Barnen är kanske mellan 7- 13 år gamla, både små, mellan och stora hundar ser man dem med.

 

Även om hunden är liten så kan till och med den miniminsta få styrkan som man inte trodde den hade. Hur ska en 7åring klara av det om hunden drar. Trots att den gick fint på morgonen behöver den inte gå fint alltid.

 

Barnen med mellan stora hundar gör mig rädd. Ingen chans alls att dem kan hålla om hunden vill springa eller något. Desamma gäller stora hundar också. Går hellre en omväg än att möta barn med hund.

 


Den dagen Minah går perfekt och min son är 15 (alltså om 10 år) kan han kanske få gå ut med henne.

 

 


Tycker ni att det är rätt eller fel med barn som går med hund utan föräldrar?!


Kommentarer
Postat av: maja o zoro

hmmm.. håller med dig till viss del då det är skrämmande att se barn med stora hundar då man inte vet förens den sekunden om dom kommer palla hunden eller inte. Men det finns jätte bra barn som går med familjens mellan-stora hundar som det verkligen går jätte bra för och som orkar sin hund etc :) Har faktiskt aldrig träffat något barn som haft en hund som kunnat (visst kanske den kunnat, men inte gjort iallafall, barnen har haft kontroll...) springa fram till mig eller min hund. Sen finns det självklart dåliga exempel men jag har haft turen att inte träffa något sådant :) Däremot har jag träffat på fullt med vuxna dåliga exempel...
Jag själv var ju inte så gammal när jag fick min hund som jag gick ut med helt själv etc :) Och innan dess hade jag promenerat grannhundarnas stora schäferblandningar (till och med 2 på samma gång) utan minsta bekymmer. Och en av dom hundarna var då inte en stjärna i att gå i kopel och sköta sig ;) Endå har det aldrig varit något problem och jag som hundägare har ju sett till att om jag inte pallar så tar JAG (som har problem, inte den jag möter) en annan väg :) Nu vill jag inte kalla mig särskilt mogen, hehe, men det kanske är en mognads-sak att kunna avgöra om man kommer kunna gå förbi ordentligt med sin hund när man möter någon :)

KRAM

2012-11-17 @ 16:17:01
URL: http://majazoro.blogg.se
Postat av: Andrea

Ja, jag är ju "barn" så jag kanske inte kan säga något. Jag går ut själv med både min hund och min lånehund,ja jag orkar hålla dem. En gammal tant som går ut med en stor hund som drar tycker jag nog att är mer skrämmande än att jag tar ut min lånehund som är en tollare.

Sv: Tack så mycket! :D

2012-11-17 @ 17:02:04
URL: http://sporthund.blogg.se
Postat av: Malin

Tack för kommentaren i min blogg! :)

Jag håller med dig, så små barn borde inte få vara ute med hunden själva!

Svar: =)
Sandra

2012-11-17 @ 17:57:49
URL: http://SuperMagic.se
Postat av: Evelina

tror inte draget är det största problemet. Men man har ju alltid ett ansvar när man är ute med sin hund. Hur ska en 10åring reagera om hennes/hans hund blir biten? Tycker inget barn, åtminstone inte under 15 års ålder ska behöva ta det ansvaret.

Kul att det går bra med klickern förresten! Ska bli kul att börja köra med den på båda mina :)

Svar: Kan inget annat än att hålla med :)
Ni kommer ha det jätte kul med klickern :P
Sandra

2012-11-17 @ 18:57:05
URL: http://hundvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0