Vad är det med dagens hundägare?



Undrar vems fel det är? Men bör man inte vara säker på att hunden är inne innan man trycker på knappen?

Enligt mig är det ägarnas fel som inte öppnat ögonen och väntat in sin hund.....

Deras hund hängdes i hissen

Kopplet fastnade i hissdörren på väg ner och Karl-Johan Karlsson kämpade för att hålla 45-kilo tunga hunden Chica lyft. Men varje gång trycket lättade fortsatte hissen neråt. Till slut ströps Chica till döds. Enligt Landskronahem är det inget fel på hissen.

LANDSKRONA. Karl-Johan Karlsson och Vilandra Johansson har fortfarande inte greppat vad som hänt. I går ströps deras hund Chica till döds i hissen.

 

 

– Jag kommer aldrig att glömma känslan när hon var på väg bort. Hon svimmade medan jag höll henne, säger Karl-Johan Karlsson.

Det var i onsdags eftermiddag som han var på väg ner från lägenheten, sjunde våningen i ett hus på Koppargården, för att ta en promenad med Chica och parets två andra hundar. En flik av Chicas koppel fastnade i hissdörren. Först när hon hängde i kopplet en och en halv meter upp i luften stannade hissen.

– Jag drog allt vad jag kunde i kopplet men det gick inte att få loss. Då försökte jag lyfta upp henne så att kopplet inte skulle dras åt.

Men varje gång trycket lättade satte hissen igång igen och fortsatte neråt. Karl-Johan skrek och tryckte på både stoppknappen och larmknappen men upplevde att ingenting hände. Själv blev han alltmer utmattad. Det var svårt att hålla hunden lyft med exakt spänt koppel så att hissen inte skulle fortsätta neråt. Att få av kopplet var omöjligt.

Chica var en två och ett halvt år gammal amerikansk bulldog. Hon vägde nästan 45 kilo.

– Jag lyckades få upp hennes bakdel på min axel. Hon hade ju panik.

Karl-Johan Karlsson säger att han har diffusa minnen av händelseförloppet inne i hissen men uppskattar att han kämpade för hundens liv i över en halvtimme. Sedan hörde han räddningstjänsten. En granne hade uppfattat signalen från hissen och larmat.

Räddningstjänsten tog sig in genom en lucka och lyckades få ut både husse och hundar. Då var Chica fortfarande, nätt och jämt, vid liv. Räddningstjänsten satte igång hjärt- och lungräddning med inblåsningar och hjärtkompressioner.

– De var fantastiska. Tre gånger hoppades vi att hon skulle klara sig men sedan försvann hon bort.

– Det måste vara det hemskaste sättet att dö för en hund, att strypas, säger Vilandra Johansson.

De är båda fortfarande tagna. Och de menar att det måste ha varit något fel på hissen.

– Jag kan inte fatta, när en hiss stöter på motstånd så ska den väl stanna. Nu var det en hund, men det kunde ju lika gärna ha varit ett barn. Det bor jättemånga barn här, säger Karl-Johan Karlsson.

Han och Vilandra Johansson väntar själva barn om ett par veckor.

– Jag vet inte om jag vågar åka i hissen med ett spädbarn, säger hon.

Enligt dem har det tidigare varit fel på hissen som de kontaktat fastighetsägaren Landskronahem om. Ibland stannar hissen inte ända nere vid golven på våningsplanen.

Det är en extern entreprenör som sköter besiktningen av hissarna och enligt Helena Fremle, vd på Landskronahem, har det inte förekommit några anmärkningar.

– Det är naturligtvis väldigt beklagligt det som hänt. Men enligt den information jag fått ska hissarna vara fullt funktionsdugliga. Sen måste vi ju titta närmare på den här enskilda hissen och se om det är något som inträffat.

Såvitt Helena Fremle vet har hissmodellen ingen funktion som gör att den ska fortsätta stå stilla om trycket lättar.

– Fastigheterna är lite äldre och hissarna lite äldre. Det finns ingen hiss som inte är tillåten här, men en hiss i ett modernt hus har naturligtvis andra och bättre funktioner.


Kommentarer
Postat av: Cissi & goldentrion

Vilken fin blogg du har. Men usch vilken historia!



Sv: Tack så mycket!

2012-05-25 @ 14:26:26
URL: http://mountainman.blogg.se/
Postat av: Caroline

Sjukt , borde utrusta lgh med dom nya hissarna där det finns att går man närma hissdörren stannar hissen automatiskt. Hade aldrig åkt denna hissen som inte änns stannar när man trycket på stop knappen. Livs farlig ju :(

2012-06-01 @ 10:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0