Aggressivitet Urin Tips

 

 

Vet inte riktigt vart jag ska börja...

 

Tar de negativa först, aggressivitet.

 

Lexi har börjat tränga in Milo (min son) i hörn och så fort han rör sig så har hon skällt och han får inte gå någonstans. Så ibland hör man ett gallskrik från ett annat rum och då står Lexi och visar tänderna och skäller.

 

Men en dag smög jag mig fram och tittade och hade full koll, då visade det sig att Lexi blir trött på allt spring och höga ljud.

För det är då det händer.


Självklart ska Lex få sätta sina gränser men dock ALDRIG trycka in en familjemedlem i ett hörn. Så tog tag i henne tills hon visade fullt underläge och sen bad jag min son gå runt om oss och då gjorde hon inget alls. Sen den gången jag tog henne i det rätta ögonblicket så har hon inte gjort om det samt att Milo har lugnat sig då han helt plötsligt fick en väldans respekt mot Lex.

 

 

 


Hon har börjat lära sig att gå med kontakt nu, inomhus. Kom på mig själv att jag har redan gjort samma misstag som jag gjorde med Minah. Tränar som bara den hemma och sen kommer man ut och hundarna kan inget alls. Så nu är det skärpning på mig.
Alltid så väldans lätt att skylla på hundarna men det är mitt fel.

 

Sitt och ligg börja sitta ganska bra nu =)

 

 

 

En tröttsam sak är urin.

 

Trots att man varit ute med Lex och hon har fått kissa av sig och allt. Men så fort vi kommer hem så kämpar den lilla råttan för att klämma ut ett par droppar på golvet. Fattar inget alls, varför gör hon så här.

 

 

 

Innan i dag började jag efterlysa ridhus så jag kan träna inkallning med henne utan att hon ska se ut som en vandrande lerhög.


Men istället för att lägga pengar på ett ridhus så fick jag världens tips som jag aldrig tänkt på förut

 

 

"Har ni hundrastgård? Inte jättekul i detta väder men en kort stund funkar det ju, sen ett tips om ni är två som kan träna, införskaffa (om ni inte redan har) en spårlina, dra spårlinan igenom valpens halsband eller sele och så håller ni i varsin ände av spårlinan och så börjar ni med korta avstånd, det är ett perfekt hjälpmedel om man inte vill släppa valpen/hunden lös. Eftersom valpen då bara kan följa spårlinan fram och tillbaka riskerar man inte en bortsprungen valp ett litet tips om ni inte hittar något ridhus"

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Angående träningen:
Om du trycker ner henne och ska få henne att visa underläge, så kommer hon nästan garanterat fortsätta, då känslan varför hon tränger in honom i ett hörn inte försvinner snarare förvärras. Du lär henne att det är riktigt obehagligt med honom etc.
Jobba istället med att på ett positivt sätt visa henne att om du går undan i ett annat rum när han blir jobbig så får du delvis lugn och ro och även positivt. För att ändra motivationen till beteendet.
Du kan ju t.ex. ska kompostgaller emellan när du märken att det blir jobbigt för henne.
Har hon någon bur eller något där han inte får komma åt henne etc?
Angående kisseriet, så skulle jag ta henne till vetten och kolla så hon inte har urinvägsinfektion.
Lycka till :)

Svar: Men hon har inte gjort om det trots att det kan bli lite väl mycket stim....
Pratade med veterinären när hon fick sin vacc och hon sa att valpar kan göra så när dem känner nästan för mycket trygghet hemma och sen kommer dem ut i en helt ny värld och när hon kommer hem så slappnar hon av och urinerar inne
Sandra

2013-02-06 @ 09:54:15
URL: http://erikashundliv.blogg.se
Postat av: Erika

Okej, men passa dig bara. Vi pratade just om det på tillfället på valpkursen igår. Att de kanske inte gör om det just när du är med, men att de kan göra det mycket värre mot andra. Just för att hon inte vågar göra det mot dig.
Men om du har tur så är det borta, men om det händer igen så kan du tänka på att det helt enkelt inte funkade och du får försöka på annat sätt. :)

Svar: Om de händer så ska jag ändra sätt det lovar jag.... =)
Sandra

2013-02-06 @ 11:24:54
URL: http://erikashundliv.blogg.se
Postat av: Milla

Varför ens vänta tills/om det händer igen? Är det inte bättre att förebygga och lära ist för att sätta henne och din son i sådana situationer att de båda måste hantera det själva?

Svar: Han e 6 år och tänker inte lägga de ansvaret på honom... Lex är en liten hund som bestämt visar hur hon vill ha det och inte ha det...
Min andra hund älskar stim o en aktiv vardag vilket min son är van vid nu och sen kommer det in en som är rena motsatsen... Så förstår både Lex och min son... Men som sagt hon har inte gjort om det och gör hon inte om det så behövs det inte ändras på något =)
Sandra

2013-02-06 @ 16:57:36
Postat av: Milla

Fast det är vel lite det du gör när du lämnar de i samma rum och situationer uppstår? Valpen redde ut situationen hon hamnad i för hon hade inget annat val. Och om hon nu tycker det är jobbigt när det blir spring höga ljud och stim varför får hon inte vara ifred i en lugn och trygg miljö? Nej varför skrämma en valp till lydnad när man kan lära den tryggt och positivt ist...Suck..

Svar: Hahaha ganska kul att du kan uttala dig så utan att veta allt... Lex har en bur hon kan ligga i om hon vill vara i fred, dock va Lex oxå med på lek men slog över snabbt... O kan säga att Lex lär inte få en trygg miljö om jag ska springa efter henne vart hon än går =)
Skillnad på att skrämma och visa vad som är rätt och fel =)
Sandra

2013-02-06 @ 17:18:30
Postat av: Milla

Good luck.. det är allt jag har o säga. Varför frågar du om tips om du vägrar ta kritik och förslag? Jag baserar det på infon som finns i bloggen samt att du inte svarade på föregående som tipsade om samma sak.

Svar: Nej där står att jag får ett tips =)
Jag tar gärna i mot massor av tips och allt =)
Sandra

2013-02-06 @ 20:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0