Vad är djurmisshandel?!



Vad anser ni är djurmisshandel?

* När man tillrättavisar hunden?
* När man kickar till?
* När man rycker i kopplet?

Eller det är bara uppfostran?


* När hunden bara får mat 1-2 gånger på dagen?
* När hunden inte får gå en långrunda om dagen?


Eller det klassas bara som lathet?


* När man slår hunden för uppfostran?
* När man drar i kopplet så hunden tappar andan?
* När hunden inte får mat och inte rastas?
* När man har sex med djuret? (En del tycker det är helt normalt och lagligt, men är det rätt?)


Många säger olika med vad är då misshandel?

Hur kan man misshandla sin bästa vän?
Hunden som alltid finns vid din sida?
Som alltid ställer upp hur dum du än varit?
Hunden som tröstar dig när du är nere?
Hunden som läker dina sår?
Varför?!

Svår och känslig fråga!

Tycker själv att allt är misshandel, till en viss del.

Men vad händer om man misshandlar sitt djur?

Nästan inget alls.. Får kanske någon månad i fängelset och böter så njuter man verkligen av att misshandla ett djur så gör man om det när man kommer ut igen.

Så man ska kanske misshandla dem människorna så som de misshandlar djuren.


Men kan sitta här hela kvällen och bara skriva på, svår fråga med olika svar!!








Kommentarer
Postat av: Anonym

varför skulle det vara misshandel att bara mata hunden 1-2 ggr om dagen:S Jag matar min hund en gång/dag för att han helt enkelt inte vill äta oftare. Och det är ju faktiskt mer naturligt för en hund att bara äta en gång om dagen

2012-02-16 @ 21:02:28
Postat av: Sandra

En del kanske ser det så..



Beror ju på vilken mängd mat och vad för mat eller hur?

2012-02-16 @ 21:37:49
URL: http://milominah.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Då ser det nog ut som att jag misshandlar Gibbson varje dag med tanke på att han drar i kopplet ganska mycket just nu :P



Sen tillrättarvisar jag honom när han gör saker jag inte tycker om, som när han tuggar på soffan eller på väggen. Det gör han inte längre men han gjorde.. Och det är lite för allvarligt anser jag för att sitta och vänta ut honom, att han ska sluta med det..



Gibbson får mat två gånger om dagen för det är vad jag har läst passar en unghund. Det vanligaste i början är att valpen äter 4-5 mål om dagen. Efter 6 mån ålder utfodras hunden med två fasta mål per dag. Ge din hund mat en eller två gånger per dag, som en del av en regelbunden matrutin. Är meningar jag läst på många sidor som pratar om hundfoder, men alla känner ju sin egen hund bäst :) Jag menar inte att pracka på dig mina tankar, så jag hoppas du absolut inte tar illa upp för det är inte meningen!



Jag gillar dina frågeställningar, det är bra att ställa frågor till sig själv, det gör att man växer!



Allt handlar om individanpassning vid allt, träning, foder, m.m :)

2012-02-16 @ 22:32:42
Postat av: Sandra

Hahah...

Men vet att många reagerar om jag säger till Minah så kanske dem ser de som att jag misshandlar henne..



Som sagt alla ser olika på det och vet inte om det finns rätt eller fel...



Men att hunden inte får mat alls.. att man slår sin hund blodig.. att man stryper hunden i kopplet osv det anser jag e misshandel..

2012-02-16 @ 22:51:22
URL: http://milominah.blogg.se/
Postat av: Linnea

Har du ny kille igen? Du är fan inte klok

2012-02-18 @ 10:28:09
Postat av: Sandra

O sen, ny kille igen? Vi har varit ett par 1 år haha

2012-02-18 @ 11:23:49
URL: http://milominah.blogg.se/
Postat av: Frida

svar på din kommentar...Jag är på maddes ENBART för där e mycket plats. Jag ogillar stället. Hur många ggr har man inte fått hår i maten? dålig seric? jag längtar till sommaren så man kan sitta på 261 eller gyllenekoppen. bäst gillar jag eh men där e sååå dyrt.

2012-02-19 @ 09:03:15
URL: http://memystar.blogg.se/
Postat av: L I N N

Kul att du är med och tävlar, lycka till!

Allt bra med dig annars då? :)

2012-02-20 @ 11:15:11
URL: http://linnhahne.blogg.se/
Postat av: Kitty

Oavsett vad man gör eller säger till hunden som på något sätt skadar den, fysiskt eller psykiskt anser jag vara misshandel.. även i vissa fall då du inte gör saker.. så som att låta bli att gå ut med hunden, nekar din hund kärlek osv. Jag anser att du ska behandla dina husdjur precis som om dom vore dina barn, eller kanske dig själv. Hade du slått dig själv om du hade kräkts vid magsjukan? Hade du sparkat på dig själv om du ville lukta på något gott? Hade du kallat dig själv en massa fula öknamn om du bara ville berätta högt för någon att där borta kommer en kompis? kanske är det så att när hunden skäller så kanske den bara talar om för dig hur mycket den älskar dig? Vem vet egentligen...

2012-02-25 @ 12:33:46
URL: http://Drummla
Postat av: Sandra

Men man kan inte se sin hund som barn då blir det misshandel...

Och om hunden skäller så är den inte ok om den gör det rakt ut...



Man måste kunna säga vad som är rätt och fel vilken kan innebära att man höjer rösten eller att man låter sträng...

2012-02-25 @ 16:15:26
URL: http://milominah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0