Robinson :(

Strejk i Robinson efter misshandel av hund

 

Expressen kan i dag avslöja en av orsakerna bakom ­strejkerna som lamslog "Robinson"-produktionen vid flera tillfällen.

Delar ur TV4:s produktionsteam utsatte en hund för djurplågeri och slog den blodig med en käpp - deltagarna ­reagerade med att vägra fortsätta spela in.

- Jag var jätteupprörd. Så får det inte gå till, säger Susanne Rittedal Söderblom 41.

Som Expressen berättade i går hotades inspelningarna vid flera tillfällen av bråk mellan produktionen och de tävlande.

Under ett tillfälle avbryter lag Tigas inspelningarna när lokalt anställd TV4-personal slog en kring­strövande hund blodig framför dem.

- En vakt slog hunden med en stor påk rakt över huvudet. Jag flyger i taket. Hunden ylar och springer i väg och jag blir helt rabiat, säger Susanne Rittedal Söderblom.

Hon får medhåll av Sophie Uppvik, 40, som var en av de andra som reagerade kraftigast.

- Jag blev oerhört upprörd och ledsen. Jag värnar väldigt mycket om djur. Jag ville ha en förklaring, säger hon.

Ville stoppa inspelningen

De båda ville avbryta expeditionen, och krävde svar från ansvariga.

- Jag startade operation utredning. Jag grinade i två timmar och tänkte: nu åker jag hem, jag vill inte vara en del av den här skiten. En del i varför den far illa var för att vi är där, säger Susanne Rittedal Söderblom och fortsätter:

- Jag ville inte lyfta ett finger förrän jag fått försäkran att de skulle ta det på största allvar och skicka ut skallgång och leta efter hunden.

Krissamtal med deltagarna

Robert "Robban" Andersson, 38:

- Det slutar med att hela produktionsteamet, producenter och alla ansvariga kommer ut till ön och har ett krissamtal med hela gänget.

Först efter att ha fått beskedet att produktionen ska leta rätt på hunden och ta hand om djuret lugnar stämningen ner sig.

Fick order att ta bort hunden

- Vi försvarar det inte på något sätt, men hur man behandlar djur är väldigt olika mellan ­Sverige och Filippinerna. ­Vakten blev ombedd av oss att se till att ta hunden därifrån och det gjorde han på sitt sätt, säger Martin Nygren, exekutiv producent.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0